AU Foulum skifter navn til ”AU Viborg”

I forbindelse med etableringen af én samlet, integreret forsknings- og uddannelsescampus skifter AU Foulum navn til ”AU Viborg – Forskningscenter Foulum”. Visionen er, at AU´s ny campus fremover skal være et fyrtårn og nationalt centrum for uddannelse og forskning inden for grønne løsninger i landbruget, veterinærmedicin og fremtidens fødevaresystemer.

Med udgangspunkt i regeringens udflytningsaftale ønsker AU og Faculty of Technical Sciences at skabe en moderne uddannelsescampus med op mod 800-900 studerende i Foulum ved Viborg.

Arbejdstitlen på navnet for den ny campus har hidtil været AU Viborg. Nu har dekanatet på Tech, med inddragelse af blandt andre institut- og centerledere i Foulum, besluttet, at det endelige navn for den ny campus bliver ”AU Viborg.”

Ifølge dekanen på Tech, Eskild Holm Nielsen, markerer det nye navn starten på en ny og spændende epoke for Foulum:

”Derfor ligger der også et stærkt signal i, at den ny campus organiseres under et nyt navn. Navnet AU Viborg er konsistent med AU´s brug af campusnavne, hvor bynavnet på den største by i kommunen anvendes. Viborg er yderst relevant for de studerendes studievalg, og vi har en god dialog med Viborg Kommune, som har et stort fokus på fortsat at udvikle Viborg som en attraktiv studieby. Både beliggenheden og den eksisterende infrastruktur giver optimale rammer for et unikt campus-miljø og for at sikre studerende et godt studieliv i Viborg, hvor de blandt andet tilbydes boliggaranti og fleksible, offentlige transportmuligheder til og fra AU Viborg”, fortæller Eskild Holm Nielsen.

Nye uddannelser og verdensledende forskning

Eskild Holm Nielsen understreger samtidig, at navnet ”AU Viborg – Forskningscenter Foulum” refererer til den internationalt anerkendte forskning, som Foulum er kendt for:

”Forskningscenter Foulums fagmiljøer er internationalt anerkendte for verdensledende forskning inden for husdyr, planter, økologi bioenergi, klima, jordbrug, genetik og miljøteknologi. Ved at samle uddannelser indenfor disse fagområder på én campus sikrer vi i højere grad synergi og tværfaglighed, som er helt afgørende for fremtidens arbejdskraft. Vi skaber nye uddannelser med spændende læringsmiljøer og en tæt forskningsintegration allerede fra første semester. Allerede tidligt i uddannelsen kommer de studerende tæt på jord, planter og dyr og større, faglige og sociale fællesskaber mellem forskere og studerende på tværs af uddannelser og årgange er en stor gevinst for kerneaktiviteterne”, udtaler dekanen.

AU Viborgs kerneopgaver inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening giver studerende unikke muligheder for at opleve, hvordan ny viden formidles og udnyttes til politiske beslutninger, lovgivning og erhvervsudvikling.

Det integrerede uddannelseskoncept medfører, at de studerende skal bruge store dele af deres dag på campus. Derfor etableres der tidssvarende studiefaciliteter og muligheder for at berige studielivet med sociale aspekter.

Læs mere om AU Viborg – forskningscenter Foulum her