Ung forsker med X-faktor

Ph.d.-studerende Cecilie Hermansen fra Institut for Agroøkologi har vundet studenterprisen ved en stor, international konference i USA.

Ph.d.-studerende Cecilie Hermansen har vundet studenterprisen for sin præsentation i en konkurrence på en stor, international konference i USA. Foto: Janne Hansen

Det er ikke kun i Tour de France, Wimbledon og Vidunderbørn, at dygtige unge mennesker dyster om deres præstationer. Unge forskere gør det også – og på det område er ph.d.-studerende fra Institut for Agroøkologi særdeles gode til at gøre sig gældende.

Senest er det ph.d.-studerende Cecilie Hermansen, der har vundet studenterprisen for sin præsentation på den årlige internationale konference i jordforskning, der har deltagelse af over 4.000 forskere, fagfolk, undervisere og studerende. Konferencen, der arrangeres af American Society of Agronomy, Crop Science Society of America og Soil Science Society of America, blev holdt i Minneapolis, Minnesota i USA 15.-18. november 2015.

Cecilie Hermansen stillede op til konkurrencen uden nogensinde at have set, hvordan den foregår, og uden nogensinde før at have præsenteret en poster. Alligevel vandt hun meget overbevisende.

- Det var en ”no brainer”. Hun bliver en stor forsker, siger en af dommerne, professor Ole Wendroth fra University of Kentucky, der synes, at hendes præsentation var fremragende.

Konkurrence i to dele

Første del af konkurrencen gik ud på at holde et ”speed talk” på tre minutter med højst to slides. Derefter var der sat to minutter af til spørgsmål. Til denne del af konkurrencen var der fuldt hus i mødelokalet med mennesker, der lyttede på – herunder de anonymiserede dommere.

Anden del af konkurrencen foregik senere samme dag i posterhallen og varede omkring to timer. Her stod Cecilie ved sin poster og forklarede den til de folk, der kom forbi – herunder igen de anonymiserede dommere.

- Det var første gang, jeg prøvede at præsentere en poster, så det var en udfordring i starten, men efterhånden som jeg gentog budskabet i løbet af de to timer, gik det bedre og bedre, siger Cecilie.

Vurderingen af hendes præstation tog hensyn til hvor god hun var til at koge sit budskab ned til det essentielle og gøre det forståeligt både mundtligt, i sine slides og i sin poster. Udover æren, en pengegave og en bog har Cecilie også fået andre ting ud af konkurrencen.

- Det var meget lærerigt at skulle koge forklaringen af mit arbejde ned til de vigtigste principper og fortælle om et kompliceret emne med få ord. Det var en positiv oplevelse og dejligt at få spørgsmål og kritik. De spørgsmål, der poppede op, kan jeg bruge til bedre at forklare tingene næste gang jeg skriver en artikel. Jeg tror også, at konkurrencens resultat bidrager til at slå mit navn lidt mere fast og derved åbne nogle døre, siger Cecilie Hermansen.

Til daglig arbejder Cecilie Hermansen i sektionen JORD under vejledning af professor Lis Wollesen de Jonge og postdoc Maria Knadel. Her er hun i færd med at udvikle en model, der ved hjælp af nærinfrarød-spektroskopi kan forudsige forskellige jordegenskaber i jorden - noget som ellers er vanskelige at måle med traditionelle metoder. Det kan eksempelvis være overfladearealet i en jordprøve, jordens evne til at være vandafvisende eller dens evne til at binde pesticider.