Ph.d.-forsvar: Kartoflens vilde slægtninge – kan vilde planter blive til nye afgrøder?

Under sine ph.d.-studier udforskede Aristotelis Azariadis det uudnyttede potentiale i de vilde slægtninge til den moderne kartoffel, Solanum tuberosum.

Foto: Aristotelis Azariadis

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 24. oktober 2024,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Vilde arter har generelt en pulje af potentielt værdifulde agronomiske egenskaber, der er gået tabt under domesticeringsprocessen, og som for det meste ikke er blevet udforsket. Efter at have identificeret kandidatarter til de novo domesticering, vurderede Aristotelis Azariadis deres potentiale og udviklede protokoller for nye forædlingsteknikker. Endelig lykkedes det ham at genredigere en vild, knoldbærende Solanum-art, Solanum bulbocastanum, ved hjælp af CRISPR/Cas9-genomredigeringsteknologier.

De nye forskningsresultater og udviklede teknikker kan brugers som et roadmap til de novo domesticering af andre vilde arter og en bedre udnyttelse af den tilgængelige diversitet til en fremtidig introduktion af nye afgrøder med bedre egenskaber.

The PhD study was completed at the Section for Crop Genetics and Biotechnology, Department of Agroecology, Faculty of Technical Sciences, Aarhus University.

This summary was prepared by the PhD student.

Tid: Fredayg, 24 oktober 2024 kl 13:00
Sted: Bygning 7613, Auditorium C101, Aarhus University, Flakkebjerg, Forsøgsvej 1, 4200 Slagelse
Afhandlingens titel: De novo domestication of wild, tuber-bearing Solanum species
Kontakt information: Aristotelis Azariadis, e-mail: aristoteles@agro.au.dk, tel.: +45 40601773

Bedømmelsesudvalg:
Senior scientist, Jack Vossen, Wageningen Plant Research, Wageningen University, The Netherlands

Professor, Kåre Lehmann Nielsen, Department of Chemistry and Biosciences, Aalborg University, Denmark

Senior researcher, Henrik Skovgaard (chair), Department of Agroecology, Aarhus University, Denmark

Hovedvejleder:
Associate Professor Kim Henrik Hebelstrup, Department of Agroecology, Aarhus University, Denmark

Medvejleder:
Professor Henrik Brinch-Pedersen, Department of Agroecology, Aarhus University, Denmark

Sprog: The PhD dissertation will be defended in English

The defence is public.
The PhD thesis is available for reading at the Graduate School of Technical Sciences/GSTS,

Jens Baggesens Vej 53, building 5221, 8200 Aarhus N.