Professor fra Aarhus Universitet modtager prestigefyldt pris

Professor Lis Wollesen de Jonge fra Institut for Agroøkologi har modtaget den prestigefyldte SSSA-pris ”Don and Betty Kirkham Soil Physics Award” for sit store arbejde indenfor forskning i jordfysik. Prisen uddeles af The Soil Science Society of America.

Professor Lis Wollesen de Jonge er modtager af den prestigefyldte Don and Betty Kirkham Soil Physics Award for sit enestående bidrag indenfor forskning og undervisning i jordfysik. Foto: Lis Wollesen de Jonge

The Soil Science Society of America (SSSA) uddeler hvert år priser til forskere, der har lavet ekstraordinært fremragende bidrag til videnskaben gennem uddannelse og forskning af høj international standard. En af de mest prestigefyldte af disse priser er ”The Don and Betty Kirkham Soil Physics Award”. Prisen er designet til at anerkende en jordforsker som har lavet et enestående bidrag indenfor forskning og undervisning i jordfysik. Prisen blev etableret i 1998 som en permanent hyldest til Don Kirkham, der betragtes som grundlæggeren af den moderne jordfysik, samt hans kone der inspirerede og støttede ham.

I år gik prisen og anerkendelsen til professor Lis Wollesen de Jonge fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet, Danmark. Prisen består af en indgraveret bronzemedalje, $2000 samt et certifikat. Professor de Jonge er den 24ende modtager af prisen og den tredje kvinde der får æren.

Stor anerkendelse

Slår man op i Lis Wollesen de Jonges imponerende cv, kan man læse, at hendes forskningsområder spænder bredt indenfor jordfysikken. Lis Wollesen de Jonge studerer bla grundlæggende jordfysik, jordstrukturudvikling, kolloid-faciliteret transport af miljøfremmede stoffer, vandafvisning og samspillet med jordfysik og jordens mikrobiologi. Hendes seneste fokus har været på at undersøge de jordfysiske og -kemiske egenskaber ved arktiske jorder særligt i syd Grønland. Hendes arbejde bygger desuden på tætte samarbejder internationalt såvel som nationalt. Og det er netop disse forskningsområder og samarbejder, der nu har sikret hende den flotte pris.

Mere end 300 publikationer

Igennem sin forskerkarriere har Lis Wollesen de Jonge forfattet mere end 300 publikationer, hvoraf 180 er publiceret i internationale videnskabelige tidsskrifter. Derudover har hun i mange år været ansvarlig for PhD uddannelsen indenfor agrøkologi ved Aarhus Universitet. Personligt har hun vejledt omkring 30 kandidatstuderende og 35 PhD studerende.

Det er med andre ord ikke uden grund, at professoren nu har modtaget den flotte anerkendelse i form af Don and Betty Kirkham prisen.

”Det er en kæmpe anerkendelse at modtage som jordfysiker, og det er en pris, jeg er meget beæret over at modtage, da den netop sætter fokus på mit forskningsområde, ligesom den også lægger stor vægt på uddannelse. Begge dele er uhyre vigtige i mit virke som forsker, professor og vejleder. Jeg deler gerne min viden om jordfysik, og jeg ser det som en af mine fornemmeste opgaver at være mentor for studerende og unge forskere. Jeg er særligt stolt af som kvinde at have modtaget prisen da jeg sætter en ære i at forsøge at være en god rollemodel for unge kvindelige forskere indenfor jordfysikken. Det er dejligt at kunne vise, det godt kan lade sig gøre. Jeg er meget glad og beæret over at have modtaget denne flotte pris og anerkendelse,” fortæller professor Lis Wollesen de Jonge.

"Samtidig føler jeg utrolig ydmyg når jeg ser på listen over tidligere modtagere. Det er alle mennesker der på allerhøjeste niveau har været medvirkende til at videreudvikle den moderne jordfysik."

Yderligere information

Læs mere om the Soil Science Society of America (SSSA) og Don and Bette Kirkham prisen her.

Kontakt: Professor Lis Wollesen de Jonge, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet. Tlf.: +45 24940550 eller email: lis.w.de.jonge@agro.au.dk