AU FOOD samler forskningsfaciliteter i Agro Food Park

Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, AU FOOD, har rykket teltpælene op i Foulum og Aarslev til fordel for et splinternyt, moderne byggeri i Agro Food Park. Her er alle de forskningsfaciliteter, som en fødevareforsker kan drømme om, samlet under ét tag.

Foto: Agro Food Park.

AU FOOD har nu rykket teltpælene op i Foulum og Aarslev til fordel for en placering i Agro Food Park i Skejby i det nordlige Aarhus. Instituttets godt 100 fuldtidsansatte - samt besøgende forskere og studerende - er flyttet ind i et 7500 m2 store nybyggeri med tilhørende drivhus, der rummer alt, hvad en fødevareforskers hjerte kan begære:

- Den nye bygning gør det muligt for os at skabe et enestående forskningsmiljø. Endelig kan vi samle vores moderne og unikke forskningsfaciliteter ét sted. Ved at have alle vores analyselaboratorier, sensorikfaciliteter, dyrkningsfaciliteter, postharvest-faciliteter og meget andet i nærheden af hinanden, kan vi bedre skabe og udveksle viden til gavn for forskningen, siger institutleder Michelle Williams.

Drivhuse i verdensklasse

Nybyggeriet tæller ikke alene en hovedbygning, bestående af fire blokke med tre etager og en kælderetage, men også drivhusfaciliteter på hele 2500 m2 - og det er faciliteter, der rækker langt ud over det sædvanlige:

- Vores drivhusfaciliteter er i verdensklasse. Her kan vi opstille forskellige kontrollerede scenarier for vores planter. Vi kan udsætte dem for forskellige niveauer af ilt, vand, lyskvalitet, dagslængde, luftfugtighed og næringsforhold og dermed få en bedre forståelse af, hvordan de reagerer. Det kan vi blandt andet bruge til at finde frem til planter, der kan klare sig i fremtidens klimaforhold. Denne type forskning er vigtig for arbejdet med at sikre fremtidens fødevareafgrøder, fortæller Michelle Williams.

Drivhusfaciliteterne rummer ikke blot ét stort rum på 200 m2 og 12 mindre rum på 48 m2, men også seks klimakamre, to rum til multilagsdyrkning og adskillige laboratorier.

Nye faciliteter – nye muligheder

Med flytningen følger ikke blot de eksisterende faciliteter, men også helt nye faciliteter. Dette gælder ”Human Sensory Food Perception & Design Lab (iSENSE Lab)”, hvor sanseorienteret fødevareudvikling skal finde sted. Det innovative laboratorium skal understøtte den multidisciplinære tilgang til fødevareforskning, som allerede finder sted på AU FOOD.

-  iSENSE Lab giver nye muligheder for vores sansefokuserede forskergruppe ”Fødevarekvalitet, perception og samfund” og deres arbejde med at udvikle sunde kvalitetsfødevarer, der både smager bedre og giver forbrugeren en bedre oplevelse. Med iSENSE har vi skabt rammer for multisensoriske analyser, eksperimentel psykologi, fysiologiske responser og kognitiv neurovidenskab, som kan være med helt i front, forklarer Michelle Williams.

Institutleder Michelle H. Williams
Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet