Resistent gråskimmel er et voksende problem for danske jordbæravlere

Gråskimmel, der er resistent over for de få sprøjtemidler, der er tilladte i dansk jordbærproduktion, er et stigende problem for de danske jordbæravlere. Et nyt projekt skal undersøge, om planterne er inficeret allerede ved ankomsten til Danmark.

Forskere og avlere frygter, at nogle gråskimmelarter har opbygget en resistens mod de få tilladte sprøjtemidler. Det betyder, at jordbæravlerne måske sprøjter med pesticider, uden at det har nogen virkning.

Gråskimmel er den hyppigst forekommende sygdom i jordbæravl og kan ødelægge en stor del af høsten, både mens bærrene stadig sidder på planterne og også efter høst, dvs. i butikkerne og hos forbrugerne.

Avlerne får typisk deres planter leveret fra Tyskland, Holland eller Polen, og der er mistanke om, at den resistente gråskimmel allerede er i planterne, når de importeres. Den mistanke bliver nu undersøgt nærmere i projektet Sprayless, der er finansieret af GUDP (Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram) under Miljø- og Fødevareministeriet.

Seniorforsker Marianne Bertelsen fra Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet leder projektet og forklarer:

- Tesen er, at planterne allerede er inficeret med resistent gråskimmel ved ankomsten til Danmark. At sprøjte mod gråskimmel hjælper altså ikke, men gør tværtimod problemet værre, da den resistente skimmel så spredes hurtigt til de andre planter, mens andre varianter af skimmelen slås ihjel.

Hvor meget og hvor hurtigt spreder skimlen sig?

Selvom det ikke hjælper at sprøjte mere, er det ofte det redskab, avlerne tyer til i mangel af andre værktøjer til at slippe af med sygdommen.

- Vi formoder, at det i sådanne tilfælde faktisk er bedre at sprøjte mindre, så de varianter af gråskimmel, vi rent faktisk kan slå ned, får en chance frem for den resistente variant, siger Marianne Bertelsen

I år er de importerede planter blevet plantet ud på Institut for Fødevarers forsøgsmarker ved Årslev, og både planter og bær analyseres for resistens.

Næste år bliver forsøget udbredt til flere avlere, og fokus bliver på at undersøge, hvor meget og hvor hurtigt, den resistente skimmel spreder sig.

Et af formålene med projektet er at klarlægge den optimale brug af sprøjtemidler mod gråskimmelsvamp, hvor formålet er at reducere antallet og mængden af sprøjtninger og samtidig sikre, at sprøjtningerne er effektive.

Yderligere oplysninger

Projektet Sprayless er bevilget 5 mio. kr. gennem Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) under Miljø- og Fødevareministeriet. Udover Aarhus Universitet deltager GartneriRådgivningen, I/S Lykkesholm (jordbæravler), Per Nielsen (jordbæravler), Lindflora ApS og SW Horto A/S. Projektet afsluttes i juli 2021.

Læs mere om projektet her.

Seniorforsker Marianne Bertelsen
Institut for Fødevarer, AU