Forslag til fortætning i A-bygningerne

En arbejdsgruppe med repræsentanter fra institutter, sektioner og personaleforening har udarbejdet en indstilling om fortætning i A-bygningerne. Der er forslag til fordeling af kontorpladser samt placering af mødelokaler, fitnessredskaber og sociale aktiviteter.

Science & Tecnology (ST) har iværksat en proces, hvor lejemålet på en række bygninger på AU Foulum opsiges. Det er både bygninger i inderzonen (kontorer, laboratorier, mødelokaler m.m.) og diverse driftsbygninger i yderzonen; bl.a. nedlægges bygning F32, som anvendes til fitness, gymnastik og forskellige personale- og kursusaktiviteter.

Opsigelserne vil indebære betydelige besparelser for institutterne på AU Foulum. I inderzonen er opsigelserne yderligere begrundet i, at ST flytter i alt ca. 100 medarbejdere fra FOOD og MBG fra AU Foulum til Aarhusområdet. Tilsvarende skal HR og Studieadministrationen heller ikke længere have faste kontorpladser på AU Foulum.

De resterende medarbejdere på AU Foulum skal derfor rykke sammen (fortættes) i færre bygninger. Samtidig skal arealer, der anvendes til mødelokaler og fællesarealer m.m., reduceres.

A-bygningerne, som ligger centralt på AU Foulum, skal derfor udnyttes bedre. Her skal der bl.a. findes kontorpladser til medarbejdere fra AGRO og der er ønske om, at funktionerne fra F32 placeres i A-bygningerne; der skal være plads til både gymnastik og fitness samt de mere sociale funktioner.

Med henblik på at inddrage og diskutere ideer og ønsker til processen nedsatte institutlederne på AU Foulum i november 2018 en arbejdsgruppe, som fik til opgave at udarbejde en indstilling til fortætning af A- bygningerne. Arbejdsgruppen har nu udarbejdet en indstilling, som er forelagt institutlederne.

Fortætning af kontorer

I indstillingen foreslår arbejdsgruppen, at medarbejdere fra AGRO flytter ind i bygning A14, hvor de overtager lokalerne i stueetage og parterre samt lokale 4073 på 1. sal, der kan benyttes som grupperum.

Dette indebærer bl.a. at IT flytter til lokalerne bag gæstekantinen, og at HR flytter til økonomigangen. De øvrige sektioner i A-bygningerne fortættes på et lidt mindre areal.

Som nævnt flytter HR til Aarhus senere på året, og de ledige kontorer på økonomigangen (4021 og 4022) vil herefter kunne anvendes på ad hoc basis af besøgende kolleger fra AU, Historisk Arkiv og andre som har brug for et midlertidigt kontor.

Fitness, yoga og gymnastik

Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at fitnessmaskinerne fra F32 placeres i det nuværende ML1. Her er der ikke plads til gymnastik og yoga; og disse aktiviteter må fremover foregå i auditoriet.

Udendørs – i området foran kantine og mødelokaler – er det indstillingen, at der indrettes et område til boldspil og udendørs gymnastik/fitness.

Massage kan foregå i lokale 3028 og der vil blive (re)etableret bade- og omklædningsforhold i kælderen ved receptionen.

Fælles faciliteter

Arbejdsgruppen har også en række forslag til fællesfaciliteter m.m. Der er bl.a. forslag om at der etableres et spiseområde (gæstekantine) i vandrehallens sydvestlige del. Tanken er, at området adskilles fra den øvrige vandrehal med en let konstruktion (skydedøre, grønne planter eller lignende), som nemt kan flyttes, når der er behov for det.

Foran kantinen ud mod Blichers Allé etableres et ”loungeområde”, som i dagtimerne kan anvendes som et uformelt mødested, læsested m.m. Uden for arbejdstid tænkes området anvendt som mødested for medarbejdere, der ønsker at socialt samvær; f.eks. i form af spisning, spil og hygge. Dette kan være særligt relevant for beboere på Foulum.

En vigtig del af det sociale samvær uden for almindelig arbejdstid er muligheden for at spise sammen; og derfor indstilles det, at der indrettes et medarbejderkøkken i en del af kantinens køkken.

Som erstatning for ML 1 indstiller arbejdsgruppen, at afskærmningen af den nuværende gæstekantine reetableres, og at lokalet indrettes som ”faculty lounge”. Det vil sige et mødelokale, som kan anvendes til både formelle og uformelle møder, og hvor det er nemt for kantinen at servere mad. Ud over møder vil lokalet kunne anvendes i forbindelse med kurser, personalearrangementer og meget andet.

Endelig er der ønske om bedre indretning af det udendørs spiseområde foran kantinen.

Opbakning fra institutlederne og etablering af følgegrupper

Indstillingen er nu blevet forelagt DCA institutlederne, og her var der stor opbakning til indstillingen, og i øvrigt stor ros til den konstruktive indsats i arbejdsgruppen.

Institutlederne godkendte også arbejdsgruppens indstilling om at nedsætte følgegrupper for henholdsvis etableringen af det nye fitnessrum og for indretningen af de nye fællesfaciliteter. Der er et stort ønske om at de nye faciliteter bidrager til liv og aktiviteter, som bliver til glæde for både personale og studerende, og derfor er det vigtigt at inddrage brugerønsker.

Hvis du har forslag vedr. fitness og gymnastik, så kontakt Birthe Houbak (birthe.houbak@anis.au.dk), og hvis du har ideer til indretning af fællesfaciliteterne, så kontakt Claus Bo Andreasen (clausbo.andreasen@dca.au.dk).

Se indstillingen vedr. fortætning i A-bygningerne her