Foredrag om de bæredygtige proteiner

Torsdag 3. marts gæster post.doc. Lene Stødkilde-Jørgensen og ph.d.-studerende Vinni Kragbæk Damborg Hovedbiblioteket i Viborg. Her vil de fortælle om deres forskning i lokal og mere bæredygtig proteinproduktion.

Torsdag 3. marts 2016,  kl. 19:00 - 21:00

Skakbrættet, Hovedbiblioteket, Viborg

Nu kan du møde to af forskerne fra Aarhus Universitet, når de besøger Hovedbiblioteket i Viborg i forbindelse med foredragsrækken 'Viden i hverdagen' – en række af foredrag, der sætter spot på den enorme mængde af viden, der findes blandt mennesker, der arbejder i Viborg Kommune.

Torsdag 3. marts vil Lene Stødkilde-Jørgensen og Vinni Kragbæk Damborg, der er henholdsvis post.doc og ph.d.-studerende ved Institut for Husdyrvidenskab på AU Foulum, fortælle om deres forskning i en lokal og mere bæredygtig proteinproduktion.

En af dansk landbrugs udfordringer er den store import af sojaprotein fra Sydamerika til foder til svin, høns og køer. Produktionen af soja betyder, at værdifuld regnskov bliver fældet, og ofte anvendes sprøjtemiddel, der både skader mennesker og dyr. Men måske kan den græs og kløver, som vokser på markerne i Danmark, bruges til at lave protein til dyrefoder.

Forskerne undersøger også om noget af det kød, som vi mennesker spiser, kan erstattes af protein, som er lavet af grøn biomasse – altså græs, lucerne og kløver.

Forskningen i alternativ proteinproduktion har både nationale og internationale perspektiver, fordi den globale efterspørgsel efter kød stiger og dermed også behovet for mere bæredygtigt foder og fødevarer.

Foredraget er et spændende indblik i den forskning, der hver dag bedrives ved AU Foulum - en forskning der skal bidrage til udviklingen af mere sunde og økonomisk bæredygtige fødevarer.

Yderligere oplysninger

Foredraget er arrangeret af Aarhus Universitet i Foulum, Viborg Stifts Folkeblad og Viborg Bibliotekerne. Der er fri entré, og tilmelding er ikke nødvendig.

Kathrine Sørensen, bibliotekar
Mail: kas@viborg.dk